Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: uitspraak van Alcoppe in de topic van Hoska aangevallen  (gelezen 1425 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Fiep
Kwijlbakske
**

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #15 Gepost op: Mei 31, 2009, 11:02:39 »

Ik zal effe uitleggen.

De hond komt binnen in het trimsalon. Bij mij mochten de baasjes er bij blijven als ze wilden. Geen probleem. Bij de meesten mag dat niet.

De trimmer, daar mag je zeker van zijn, houdt van honden en kan met honden overweg. Beter dan de gemiddelde hondentrainer of zelfs hondenpsycholoog, anders kan je dat beroep niet uitoefenen. Deze persoon moet heel persoonlijke handelingen met de hond uitvoeren. Handelingen die soms een beetje pijnlijk kunnen zijn (zoals knopen uiitkammen of trimmen) De meeste honden laten dit zonder meer doen. Sommigen stribbelen een beetje tegen maar als men wat op ze inpraat en het vertrouwen wint gaat het ook. Je hebt ook heel zenuwachtige honden, daar kunnen de baasjes beter niet bijblijven. De trimmer moet baas kunnen zijn over de hond of hij/zij kan zijn werk niet uitoefenen. De klanten willen immers een perfect gekapte hond op zo'n kort mogelijke tijd. Dus als het baasje zich gaat moeien met de hond op tafel is er geen huis meer mee te houden omdat de hond denkt dat hij steun krijgt van zijn baasje en dan krijg je een gevaarlijke situatie. Nee, de trimmer moet de situatie ten alle tijde onder controle houden. De trimmer is op dat moment de leider van de roedel en moet er zich ook naar gedragen. Meestal is het hondje in het trimsalon dus een vreemde omgeving (andere roedel) En als er een baasje hard begint te roepen tegen de hond omdat hij een beetje zenuwachtig is, dan krijg je als trimmer helemaal niets gedaan. Ik had meer last met de baasjes dan met de honden.

Eén keer heb ik een eigenaar bijna buiten gezet omdat hij zijn doodsbange hond begon te slaan in het trimsalon. Dat kon voor mij niet. Ik had het beestje binnen de tien minuten onder controle. Was een schat van een hond alleen een beetje onzeker. Meestal gebruik ik dus deze zachte aanpak. Maar af en toe kwam er een heel dominante terrier binnen. Meestal waren dat grote Westies of Jack Russels met korte pootjes; die zich niet wilden laten doen. Het baasje schrok hier meestal zelf van en durfde dan zijn eigen hond niet meer aan te raken. Die gilden, gromden, blaften, beten ... dat 't niet schoon meer was. Dan kan je niet anders meer dan hem eens goed de les te spellen. Meestal begon het met een muilkorfje. Dikwijls bonden ze dan al in. Maar als dat niet het geval was deed ik de riemen af, nam de tierende hond rustig bij het nekvel ( wat de corrigerende nekbeet bij honden immiteert)en legde hem op zijn rug (een deemoedige positie). Allemaal heel rustig en kalm zonder roepen, slaan of enige pijn. Als de hond na enkele seconden kalm werd riemde ik hem opnieuw in en kon ik verder doen met mijn werk. De Westie die probeerde na zo'n vijf minuten nog eens, en dan herhaalde ik het proces opnieuw. Maar meestal kreeg ik na zo'n, helemaal niet barbaarse techniek, een rustige en gehoorzame hond en een opgelucht baasje.

Als zon' hondje rustig werd en zich liet behandelen prijsde ik het beestje volop. Met een heel hoge en vrolijke stem vertelde ik hem wat een flinke jongen hij wel niet was en kreeg hij er nog een knuffel bij. Geen enkele klant heeft het me ooit kwalijk genomen. Je moet erbij zijn om het te begrijpen denk ik.

De grote terriers zijn rustiger van aard. Die wringen misschien wel eens tegen maar er valt mee te klappen. Ze hebben niet het temperament van de doorgefokte Westie
De kleinere exemplaren waren meestal heel lief en meegaand. Ik wil er wel bij vermelden dat ik deze techniek op zes jaar hondentrimmen bij nog geen tien honden heb moeten uitvoeren.
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #16 Gepost op: Mei 31, 2009, 23:55:56 »

Veel van die problemen zouden voorkomen kunnen worden door van kleins af aan de honden gewoon te maken van aangeraakt, geborsteld, geknipt.... te worden.
Net zoals met het tandjes kijken, oren laten nakijken en dergelijke bij dierenartsen.
Zolang dat niet gebeurt zullen trimmers en DA's het niet altijd even gemakkelijk hebben.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Antwoord #17 Gepost op: Juni 01, 2009, 00:29:09 »

ik denk dat ik het niet zou toestaan dat iemand mijn hond bij het nekvel grijpt denk

maar mijn honden doen dat niet (vraag maar aan GBOF)

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #18 Gepost op: Juni 01, 2009, 10:53:34 »

Ik zou het zelf doen als dat nodig was. Zou het niet leuk vinden om het iemand anders te zien doen.  grijns
Maar Charlie en Kobbe zijn het gewoon om op een tafel te staan en bepoteld te worden. Was dan toch een voordeel die opleiding tot DA van Tine  hihi

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #19 Gepost op: Juni 01, 2009, 14:14:25 »

Veel van die problemen zouden voorkomen kunnen worden door van kleins af aan de honden gewoon te maken van aangeraakt, geborsteld, geknipt.... te worden.
Net zoals met het tandjes kijken, oren laten nakijken en dergelijke bij dierenartsen.
Zolang dat niet gebeurt zullen trimmers en DA's het niet altijd even gemakkelijk hebben.

Dat is inderdaad zo Riet.
En, niet alleen als ze klein zijn, maar, het verder volhouden en doen.
Heel veel mensen zijn zelfs bang van hun eigen hond.Ze durven hem niet te borstelen met alle gevolgen vandien maar, vinden dan wel dat de trimmer er een showhond moet van maken. wenen

En, inderdaad DF zn rakkers doen dit niet. Het zou een feestje zijn moesten alle hondjes zo zijn. thumbsup

Dat je zelf je hond in zn nekvel pakt Riet is jou recht.Je weet waarom en het is jou hond.
Maar , ik zou het niet moeten weten dat er iemand dit doet met één van onze honden.

Wij zijn nog op workshops geweest . Het gebeurde meer dan eens dat sommige van die trimsters één van die honden (waren meestal koningspoedels) zo'n goede duw met hun vuist tegen zijn ballekes gaven omdat hij ietske bewoog.
Wel, dat vind ik dus niet kunnen .
Dan had ik al zoiets van: daar zou ik nooit mn honden aan toevertrouwen.
Mijn vraag was dan ook als ze al zoiets doen met zo'n brave gezeggelijke hond wat doen ze dan met honden die wat moeilijk doen of echt moeilijk zijn ?

Ik ga er nog altijd van uit dat een vreemde hond die hier getrimd wordt ons niet als het hoofd van de roedel moet zien, want, zijn roedel is thuis.Niet hier.
Wij zijn vreemde mensen die de hond tegen betaling trimmen .Niks meer, niks minder.
Als een babysit voor je kind komt zorgen dan is zij toch ook niet plots de moeder omdat ze voor enkele uren die rol vervult ?

Als er hier een hond op bezoek komt bij onze andere honden dan zullen ze hem goed of af keuren.Hem of haar dulden als het hen aanstaat, er mee spelen , maar, ze beschouwen die niet als hun roedellid.
Zelfs niet als hij, zij hier enkele dagen verblijft.
Zijn ze weer weg dan liggen ze er echt niet wakker van. Ook al waren ze de beste maatjes.
Deze die wel bij de roedel horen zullen ze dan weer zoeken of vol enthousiasme begroeten als ze bvb na een wandeling of zo terug binnen komen .

Die hond moet ons ook niet zien als zn baas en het hoofd van de roedel want dat ben ik in geen geval .
En als de baas hen geen manieren leert voelen wij ons echt niet geroepen om dit wel te doen .
Je kan ook geen zo'n gedrag in zo'n korte tijd veranderen.

Ik ga er wel van uit dat een hond het niet kan helpen dat hij of zij geen manieren geleerd heeft.
Maar, dat neemt niet weg dat ik mn vingers en handen niet als lekker hapje zal laten dienen.Ik heb ze nog teveel nodig.
En, verder heb ik er al alles over gezegd in het vorig antwoord.

Citaat
Maar als dat niet het geval was deed ik de riemen af, nam de tierende hond rustig bij het nekvel ( wat de corrigerende nekbeet bij honden immiteert)en legde hem op zijn rug (een deemoedige positie). Allemaal heel rustig en kalm zonder roepen, slaan of enige pijn.

Vraag me toch af hoe je dit klaarspeelt met een hysterische ,tierende en zichzelf volledig verzettende hond .  weetniet

« Laatste verandering: Juni 01, 2009, 14:17:44 door greatballsoffire » Gelogd

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: