Als baasje van de andere hond wilt meewerken dat gaat dat natuurlijk é. Kai heeft ook zoiets met een duitse herder bij ons op de hondenschool en ook omgekeerd. Die hond heeft ook iets tegen Kai, nog voordat Kai iets tegen die hond had. Maar doordat Kai wel mag kennismaken als ze beiden rustig zijn, gaat dat nu veel beter. Kai gromt nog altijd als hij de hond in de verte ziet, maar meer dichtbij lukt het soms al van ze aan elkaar te laten snuffelen. Laatst nog legde de duitse herder zijn poot op Kai zijn neus als uitnodiging tot spelen. En Kai beantwoorde dat ook met spelen. Hij heeft zelfs 2 min liggen naast de hond gedaan (wel met instructeur ertussen voor het geval dat ;) ). Maar dat durf ik totaal niet met de reu waar hij nu zo op reageert.
Ik heb eens op het leeuwhondjesforum ook eens zoiets gevraagd en daar waren meerdere honden (niet alleen leeuwhondjes) die iets hadden tegen honden die strak gehouden werden (en ook gecorigeerd met slipketting). Zijn dus honden die constant dicht moeten blijven, ook naast het terrein. Die honden komen uit de auto, moeten dicht blijven, nog wat oefenen, nog wat corrigeren, dan wedstrijd doen, nog wat corrigeren, dan af het terrein, nog altijd dicht blijven, nog altijd corrigeren, dan de auto terug in. Hond blijft dan in auto tot wedstrijd gedaan is, dan hond terug uit de auto, weer dichtblijven en dan gaan ze oefenen een hele tijd en dan hop weer de auto in. Helemaal geen ontspanning en je ziet dat aan die honden, die lopen zo gespannen rond

staart heel hoog, dikwijls haren nog eens omhoog ook, zijn precies tijdbommetjes. Kai ziet daar ook iets aan, daarom hij zo doet. En blijkbaar reageren meerdere honden op die bepaalde honden, ook vooral omdat het dan dominante honden zijn die in het bijzijn van andere honden constant gecorigeerd worden.
Maar ik ga dus er niet meer op reageren dan en dan hopen dat het betert.

Vraag me wel iets af, wat als het fixeren belonend voor hem werkt? Dan kan je wel heel lang gaan wachten é, die mensen gaan ook niet blijven staan en lopen dus door, gaat hij dan niet denken van dat hij ze wegjaagt zo?