Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Epilepsie (update p.2)  (gelezen 3176 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #30 Gepost op: December 20, 2011, 16:22:34 »

Wij duimen heel hard mee  duim omhoog duim omhoog duim omhoog duim omhoog duim omhoog duim omhoog

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
jill
Krullebolleke

« Antwoord #31 Gepost op: December 20, 2011, 18:49:59 »

hopelijk blijft ze aanval-vrij ook zonder de medicatie, hier duimen we alvast heel hard mee  duim omhoog
sabine
AdviesRaad
Gravertje

« Antwoord #32 Gepost op: December 20, 2011, 19:42:54 »

duim omhoog duim omhoog dat het afbouwen van de medicatie lukt
Andina
Kwijlbakske
**

« Antwoord #33 Gepost op: December 20, 2011, 21:04:50 »

Ik heb er echt wel gemengde gevoelens over ...
Het gaat nu zo goed.  Ze heeft nergens last van, geen bijwerkingen van de medicatie. Haar bloedwaarden zijn OK.
Bij het afbouwen is de kans groot dat ze terug aanvallen krijgt, en misschien wel erger dan ze vroeger had. We kunnen dan wel terug beginnen met de Gardenal, maar zo simpel is dat niet. 
Dina heeft een lange aanpassingsperiode nodig gehad toen we met die pillen begonnen.
Is het dat risico wel waard?
Nog iemand ervaring met het afbouwen van Gardenal?
 zucht

sabine
AdviesRaad
Gravertje

« Antwoord #34 Gepost op: December 20, 2011, 21:10:26 »

knuffel

is het volledig afbouwen of gewoon stapsgewijs verminderen?

Heb geen ervaring met honden met epilepsie, misschien 2de opinie vragen?  weetniet
Andina
Kwijlbakske
**

« Antwoord #35 Gepost op: December 20, 2011, 22:32:11 »

Volledig afbouwen.
We gaan dan van 2x100 mg/dag naar 0 in 7 maanden tijd.

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #36 Gepost op: December 20, 2011, 23:54:46 »

Geen ervaring maar we zullen heel hard duimen

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #37 Gepost op: December 21, 2011, 12:37:13 »

Ik ken niks van epilepsie ... maar aangezien ze nog jong is zou ik toch durven proberen afbouwen  weetniet

duim omhoog duim omhoog alvast

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #38 Gepost op: December 21, 2011, 13:09:52 »

Het is zeker geen gemakkelijke keuze .

Rita heeft ook een hond met epilepsie gehad . Gelukkig waren de aanvallen zo sporadisch dat hij geen medicatie moest nemen .

Kennissen van ons hebben ook de medicatie van hun hond stopgezet en zij doet het nog altijd goed. Welk merk het was van medicatie weet ik niet. Vg week zie ik hen . Ik zal proberen er aan te denken om te vragen of het hetzelfde middel is .

In ieder geval veel sterkte in het maken van jullie beslissing.  knuffel

Andina
Kwijlbakske
**

« Antwoord #39 Gepost op: Januari 03, 2012, 00:19:43 »

We hebben nog eens overlegd met de neurologe en onze twijfels over het afbouwen besproken.
Ze heeft er alle begrip voor en vindt dat we er nog niet moeten aan beginnen als we er niet klaar voor zijn.
Normaal gezien begint ze met afbouwen als een hond 1 à 2 jaar aanvalvrij is.  Bij Dina is dat nu anderhalf jaar.
Hoe langer een hond aanvalvrij is, hoe groter de kans op slagen met het afbouwen.
Elke medicatie heeft zijn risico's maar gezien Dina's bloedwaarden heel de tijd goed gebleven zijn, verwacht ze hier weinig problemen.
Vanaf vandaag gaan we 25 mg/dag minder geven (nu krijgt ze 2x 100 mg/dag) en zien hoe ze het de komende maanden doet en dan terug evalueren. 
Bij deze regeling voel ik me veel geruster ...

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #40 Gepost op: Januari 03, 2012, 19:55:13 »

knuffel

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #41 Gepost op: Januari 05, 2012, 03:46:55 »

Hallo Andina,

soms adviseren dierenartsen ook bij teefjes met epilepsie (vooral als het op jonge leeftijd het eerst optreedt) de hond te steriliseren. Dat kan ook helpen toekomstige aanvallen te voorkomen, zo heb ik begrepen. Door de sterilisatie zijn er geen sterke hormoonschommelingen meer, die van negatieve invloed kunnen zijn op de epilepsie.

Over de E.I.C. - Misschien is dit interessant voor je? : http://www.cvm.umn.edu/vbs/faculty/Mickelson/lab/EIC/bordercollieEIC/home.html

Het gaat over de Exercize Induced Collapse bij Border Collies, wat toch net een andere vorm (b)lijkt dan de EIC (erfelijk) die bekender is bij Labradors, Retrievers. Men is er geinteresseerd in informatie van eigenaren van een Border Collie met "Border Collie Collapse"  (BCC) (minimaal 2 x een "collapse"), er wordt onderzoek naar gedaan (University of Minnesota). Je kunt o.a. een bloedmonster opsturen voor onderzoek en men is ook geinteresseerd in video-opnamen.
Het is engelstalig, evt. te vertalen met Google vertalen o.i.d.

Als je contact zou gaan opnemen, zou ik ook het ook melden van de epilepsie.(in rust). Wie weet komt er uit het onderzoek dat er meer honden zijn met die combinatie.

Zou het (BCC) inderdaad ook (evt. ten dele) een stofwisselingsprobleem zijn, dan lijkt het me nog meer aan te raden over te schakelen op voer dat geen of nauwelijks granen/koolhydraten bevat, voor zover dat al niet het geval is  - niet alleen voor wat betreft de gunstige invloed die dat kan hebben in geval van epilepsie.

Aan iets soortgelijks als EIC en BCC bij een Sheltie zijn ze aan die universiteit vast ook geinteresseerd.

Groetjes,
Kim

PS: Hier is ook nog 't een en ander te lezen over de aandoening en het onderzoek wat er in de VS gedaan wordt: http://vetneuromuscular.ucsd.edu/cases/2009/Dec09.html
Andina
Kwijlbakske
**

« Antwoord #42 Gepost op: Januari 06, 2012, 01:21:52 »

Bedankt Flips voor het opzoekwerk.  duim omhoog

Over de mogelijke invloed van sterilisatie op epilepsie had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Dina is gesteriliseerd op anderhalf jaar ongeveer. 

Het artikel over de EIC is me bekend. In de online vragenlijst komt trouwens een vraag over epilepsie voor.

Dina's EIC is redelijk goed onder controle, in die zin dat we voorkomen dat ze er een aanval krijgt.  Dat is het voordeel van EIC t.o.v. epilepsie.  Deze laatste heb je geen controle over, EIC kan je opwekken als je wil.

Groetjes,
Annette

sabine
AdviesRaad
Gravertje

« Antwoord #43 Gepost op: Januari 06, 2012, 17:27:43 »

Citaat
Bij deze regeling voel ik me veel geruster ...

is dan beter om zo wat te verminderen voor een tijdje  knuffel
charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #44 Gepost op: Januari 06, 2012, 19:05:26 »

Ik heb er echt wel gemengde gevoelens over ...
Het gaat nu zo goed.  Ze heeft nergens last van, geen bijwerkingen van de medicatie. Haar bloedwaarden zijn OK.
Bij het afbouwen is de kans groot dat ze terug aanvallen krijgt, en misschien wel erger dan ze vroeger had. We kunnen dan wel terug beginnen met de Gardenal, maar zo simpel is dat niet. 
Dina heeft een lange aanpassingsperiode nodig gehad toen we met die pillen begonnen.
Is het dat risico wel waard?
Nog iemand ervaring met het afbouwen van Gardenal?
 zucht
Ik heb geen ervaring met Gardenal. Maar Prudence heeft ooit eens een Antidepressiva gehad voor de aanvallen. Dit heeft me idd ook een jaar gekost om af te bouwen. Ze had die antidepressiva zo'n 4x gehad. We hebben uiteindelijk af moeten bouwen per uur. Dus elke keer een uurtje erbij. Want ze bleef maar onderuit gaan in aanval. Honden die heel gevoelig zijn, daar moet je echt voorzichtig mee zijn.
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar: