Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wat als de hond baas is in huis en hoe te straffen ?  (gelezen 3300 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
yvy
Snuifdooske

Geslacht: Man

« Gepost op: April 02, 2009, 17:36:54 »

hmm denk weetniet

Sinds de komst van Zita onze Chihuahua heb ik de indruk dat onze Hoska meer en meer de baas in huis is of wordt,
als er bezoek komt stopt ze niet meer met blaffen en ze wordt ook de laatste tijd agressiever.
dan moeten we ze in de garage steken om terug te laten kalmeren.
Zeker als er mensen opstraat voorbij passeren en Hoska loopt buiten,das ongeveer een 25 m.van straat,
dan wordt ze wild en stopt niet met blaffen en tegen de omheining te springen.
Zoals vorige week toen mijn vader langs de grote oprit kwam en Hoska zo wild was wou hij haar kalmeren
door haar via de afsluitingsdraad te strelen en toen " knapte " ze naar zijn hand !!.
Gisteren deed ze naar mij hetzelfde toen ik haar terug op de grond wou zetten,knapte ze ook eveneens naar mijn hand.
Volgens dat ik denk of vermoed heeft ze " Territoriumagressie ".
Als we bvb naar mijn schoonmoeder gaan dan is ze een lammetje want het is tenslotte haar terrein niet.
Sinds enkele dagen proberen we meer baas te zijn over haar door oa haar niet meer bij ons in de zetel te laten liggen,maar dat zal natuurlijk doorzettings vermogen eisen.
Ook als we binnen of buitengaan moet ze eerst een flinke zit doen en een blijf,wat niet altijd direkt lukt,
dan gaan wij eerst binnen of buiten.
Nu hebben we er ook ervoor gezorgd dat ze maar één mandje hebben om overdag te rusten en snachts gaan ze dan in de garage om hun nachtrust.
Ze slapen enkel en alleeen snachts apart.
Wat kunnen we nog meer doen ???
Kan het zijn dat Hoska,éénmaal ze loops is geweest en gesteriliseerd,dat ze dan rustiger wordt.
want ze is nu reeds 1 jaar en nog niet loops geweest.
Nu is mijn vraag hoe kunnen we nog meer maken dat "wij" de baas zijn of worden en hoe kan men zo'n geval best straffen.
Wij hebben ook een metalen benche maar die gebruiken we de laatste tijd niet meer omdat Hoska's neus steeds geschonden is,als ze er in zit.
Ik weet dat de benche een goede strafmethode is ,maar ik vraag me af waar je die het best plaatst,afgezonderd of
bvb.op een plaats waar wij meest zijn zoals de living ?
Voila,das n'en hele boterham hé,maar ik schrijf dit alleen maar om jullie een zicht te geven op deze situatie,die dringend moet veranderen!
groetjes Yvy zwaaibeen
« Laatste verandering: April 02, 2009, 17:43:02 door yvy » Gelogd

www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -
alcoppe
pikkediefje
**

Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold

« Antwoord #1 Gepost op: April 02, 2009, 17:49:47 »

Ik weet niet wat hier allemaal aan de hand is, maar opsluiten in een bench zou IK niet doen.
Zoeken bij de bron.
De bron is, dat ze haar territorium verdedigt.
Maar daar zij de roedelleider NIET is, moet de mens (roedelleider) dit doen.
Ikzelf zie meer heil in gecontroleerde ontwenning.
Zet een pin vast aan de woning of in de grond met een lijn eraan.
Vertoont ze ongewenst gedrag, dan neem je haar favoriete speeltje en je geeft dit speeltje op zijn falie.
Je legt je hond vast aan de lijn. Nog even boos zijn tegen het speeltje en ernaast leggen.
En nu tien minuten break, gecontroleerd. Daarna de hond weer vrij.
Bij ons op de hondenschool gebruiken we bij ongepast gedrag ook wel een boosheid op het speeltje van de hond, dit intimideert.
« Laatste verandering: April 02, 2009, 17:53:23 door alcoppe » Gelogd

yvy
Snuifdooske

« Antwoord #2 Gepost op: April 02, 2009, 17:52:33 »

wat is een zijn 'falie' ?  weetniet

alcoppe
pikkediefje
**

« Antwoord #3 Gepost op: April 02, 2009, 17:54:13 »

foei, stout speeltje, dat mag niet, stout stout speeltje en het speeltje een tik verkopen.

alcoppe
pikkediefje
**

« Antwoord #4 Gepost op: April 02, 2009, 17:55:36 »

FLOOD, ik weet het.

Leg het speeltje naast de hond, die dan vastligt om er accent van je boosheid op te leggen.

els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #5 Gepost op: April 02, 2009, 21:45:48 »

Tiens, nooit iets dergelijks gehoord of gelezen, denk ik toch niet  denk
Ik heb het principe wél al willen toepassen door effectief zelf de 'bedreiging' gaan weg te jagen of eerder 'onder controle' te houden, in de plaats van de hond dus, maar een speeltje als vervangmiddel voor de bedreiging ?  weetniet
Of begrijp ik het verkeerd ?

Persoonlijk vind ik het helemaal geen raar gedrag, gezien de leeftijd ook. 't Is het moment dat ze uittesten waar de grenzen liggen en vaak wordt gedacht dat de opvoeding van de hond al rond is terwijl het eigenlijk nog moet beginnen. Dus idd zo strikt en consequent mogelijk zijn, niet vandaag zo en morgen anders, geef een terrier een vinger en ze zijn met je hele arm weg hoor... Regeltjes kunnen helpen om de hond structuur te geven en zodoende uit zijn leiderspositie te halen.
Straffen zou ik niet doen, ik vrees dat dat niet gesnapt gaat worden.

Of steriliseren veel aan haar gedrag gaat veranderen weet ik niet, de onze is er idd wat luier van geworden maar er wordt ook gezegd dat gesterilizeerde teven net wat feller worden  weetniet

alcoppe
pikkediefje
**

« Antwoord #6 Gepost op: April 02, 2009, 21:57:23 »

Wie niet waagt, die niet wint.
En bij deze methode is er geen verliezer, alleen winnaars.

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #7 Gepost op: April 02, 2009, 21:58:40 »

Wij hebben Charlie voor andere redenen laten sterilizeren maar dat gedrag verander je daar niet mee volgens mij.
Nu is Charlie van in het begin heel dominant geweest en hebben we van in het begin heel strenge regels moeten toepassen.
Ze mocht nooit in de zetel (nu is dat geworden alleen als we een bepaald teken geven), wij eerst door de deuren dan pas zij. Voor haar eten moest ze 'werken' dus een paar gehoorzaamheidsoefeningen doen voor ze het kreeg en pas eten als wij gedaan hadden.
En ja, ik heb haar regelmatig eens op haar rug gedraaid en flink gedomineerd, tegen mijn principes in maar de juffrouw scheen een vriendelijkere aanpak niet te begrijpen.
Een bench dient niet om te straffen, daar moeten ze zich veilig en gerust in voelen.
Wat ik ook deed was een time-out, deed ze iets dat we absoluut niet goedkeurden gingen wij zelf uit de kamer of zetten haar tijdelijk in een andere plaats.
Dat van dat lievelingsspeeltje plaatsvervangend te straffen. Tsja, Charlie vermoorde al zelf al die speeltjes dus daar boos op worden vermoed ik dat dat geen indruk zou gemaakt hebben.  weetniet

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #8 Gepost op: April 02, 2009, 22:00:51 »

Wie niet waagt, die niet wint.
En bij deze methode is er geen verliezer, alleen winnaars.

Da's wel waar natuurlijk, ga dat ooit wel eens testen  lol

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #9 Gepost op: April 02, 2009, 22:59:00 »

zucht een flood is meer dan twee berichten na elkaar...

en nu ontopic:

ik val over dit:

Citaat

zou dat er niet net nog meer voor zorgen dat ze 'negatief' gaat doen?

Je stopt haar net weg, iets wat zij absoluut niet wil... en er zich, naar mijn mening, ook veel meer zal naar gedragen...

steriliseren om gedrag aan te passen (om nog even dat van Els mee te pikken) vind ik dikke zever. wink

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
marijke
Snoepertje

« Antwoord #10 Gepost op: April 03, 2009, 00:09:18 »

dat van dat boos worden op speelgoed ed heb ik ook wel eens van gelezen in het boek" hoe slim is mij hond " denk ik  denk
ik meen mij te herinneren dat het daar ging over dat men zich boos maakte op bvb de pantoffel die de hond altijd pikt , waardoor de hond denkt dat er iets mee scheelt en die dan niet meer steelt ,...

die zal nu wel wat aan het proberen zijn hé , en wat je als maatregelen hebt toegepast zijn niet slecht  thumbsup

mss kan je ook proberen je hond te negeren , nooit  zomaar strelen ,enkel na wat oefeningen eens een aai of belonen met haar eten , ...
zo kan je ook haar dagelijks eten enkel door oefeningen laten verdienen , luistert ze niet geen eten
mee spelen en stop zeggen en niet meer spelen , speelgoed weg
goed laten voelen dat jij alles ,maar dan ook alles in de hand hebt en ze dat enkel krijgt al ze luistert

idd vaste regels door iedereen gehandhaafd en heel consequent zijn is het allerbelangrijkste , heel goed blijven belonen is ook belangrijk , zeker het positieve blijven benadrukken en als ze dan eens de aap uithangen rustig blijven en een time out doen zonder iets te zeggen , vastnemen en even afzonderen op een niet zo leuke locatie meer moet dat niet zijn  grijns

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #11 Gepost op: April 03, 2009, 08:12:10 »

Citaat

zou dat er niet net nog meer voor zorgen dat ze 'negatief' gaat doen?

Je stopt haar net weg, iets wat zij absoluut niet wil... en er zich, naar mijn mening, ook veel meer zal naar gedragen...

steriliseren om gedrag aan te passen (om nog even dat van Els mee te pikken) vind ik dikke zever. wink

Volgens mij is dat een time-out  weetniet

Vennie
Speelkontje
**

« Antwoord #12 Gepost op: April 03, 2009, 16:46:50 »

Ik doe met Mayhem iets gelijkaardigs als wat Marijke zegt. Zo goed als continu negeren behalve bij goed gedrag (vb een bevelletje) en pas aandacht schenken bij goed gedrag (na het bevelletje). Geen snoepjes. Bevelletje niet uitvoeren = verder negeren. Dit naar aanleiding ivm een probleem op de HS, we zullen zondag eens testen of het werkt  grijns

Het verdedigen van territorium kan ik je niet mee helpen. Ik zeg altijd "ok, alles is in orde" en mijn honden stoppen met blaffen (vaak toch, en in de tuin moet reach nog eerst ostentatief z'n poot opheffen  :roloog:).
yvy
Snuifdooske

« Antwoord #13 Gepost op: April 03, 2009, 17:44:50 »

neen
Het is wel degelijk niet de bedoeling om Hoska te laten steriliseren na haar eerste loopsheid omwille van eventueel
kalmer te worden.
Het was maar om reactie te krijgen of volgens sommige al dan wel of niet,honden kalmer worden na sterilisatie.
Ten tweede moesten we Hoska wel in de garage steken,want het was niet uit te houden met dat overmatig geblaf.
k'moet wel zeggen,we hebben ze maar een tien minuutjes in de garage gestoken hoor,daarna terug bij ons,weliswaar aan de leiband ! en dat was al heel wat beter.
En nog wat later mocht ze dan zonder !
Ondertussen merken we al lichte vooruitgang wat betreft 'in de zetel zitten'.ze komt nog een paar keer zo met
smekende ogen vragen of ze er nog in mag ,maar ze legt zich er letterlijk en figuurlijk bij neer dat het niet meer
mag en gaat dan bij Zita in de mand liggen.Voor Zita is het natuurlijk ook moeilijker en aanpassen,omdat ook zij niet meer bij ons in de zetel mag !
Want iedereen gelijk voor de wet. duim omhoog
Wat het negeren betreft vindt ik het niet altijd gemakkelijk,omdat ze toch ook eens mogen blij zijn als je bvb smorgens bij hen komt,of als je thuis komt na het werk en er komen er zo'n twee naar je afgelopen en springend van blijdschap........maar ja, we moeten doorzetten en ervoor zorgen dat ze het goed doen,zodanig dat we er later allemaal de vruchten ervan plukken.
Dus andere tips of trucs zijn nog steeds welkom hé !
Greetz Yvy  hey

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #14 Gepost op: April 03, 2009, 20:54:25 »

Gewoon veel moed en goed op je tanden bijten  thumbsup

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: