Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Statement: pup of herplaatsing  (gelezen 1368 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
alcoppe
pikkediefje
**

Geslacht: Man

Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold

« Gepost op: Maart 28, 2009, 23:27:05 »

Ik lees hier vaak over herplaatsingen (moeilijke honden, dierenasiel, honden uit noodtoestanden).
Als ik daar tegenover stel van kinderen:
Moeilijke kinderen met een zware achtergrond,
kinderen uit een tehuis,
kinderen in moeilijke uit de hand gelopen situaties.
Dan krijg ik het idee, dat er op dierengebied vaak makkelijk gedacht wordt.
Vanuit het oogpunt voor kinderen, wordt je helemaal uitgekleed en moet je aan vele eisen voldoen om zo'n kind te mogen opvoeden.
Deze grens ligt vlak naast elkaar.
Helaas is zijn bij huisdieren geen regels aan gesteld, zodat de optie is dat huisdieren vaker van gezin rouleren.

Wij hebben ooit meegemaakt in een kort verleden (vorig jaar), dat een gezin een vakantiekind uit de oostbloklanden kreeg toegewezen. Dit had NOOIT mogen gebeuren.
Gezin:
Moeder: alleenstaand.
Kinderen: 3, waarvan 1 jongen van 19 jaar met geestelijk vermogen van 11 jaar,
de tweede zoon spastisch (is normaal geen enkel probleem, doch buitte dit extreem uit),
derde een meisje van 10 die hyper is.
Hoe kan een een kind, dat uit een armoedssituatie op vakantie is nog een leuke tijd hebben.
Ze hebben het meisje na een week moeten weghalen. Onmogelijke situatie.
Dit is ook vaak een vizie voor herplaatste honden.
Denk aan de achtergrond.

Vanuit mijn levenservaring heb ik liever een pup.
Je kan en karakter uitbouwen en het bewaken.
Zo ook met onze 2 koters, haerts of gold is hier op zijn plaats, omdat de gezinsregels er met de paplepel zijn ingegroeid.
In het verleden heb ik met veel minima jongeren gewerkt (niks mis mee), maar vaak kom je na een behoorlijk geinvesteerde tijd tegen, dat je energie voor niets is geweest, omdat de negatieve energie de voorkeur voor deze persoon heeft gekregen.
Ook bij een huisdier op een leeftijd komt dit voor.
« Laatste verandering: Maart 28, 2009, 23:41:57 door alcoppe » Gelogd

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 28, 2009, 23:49:47 »

Maar wie moet er oordelen?
Uit je verhaal moet ik opmaken dat het plaatsen van kinderen voor een vakantieperiode uit de losse pols gebeurt.
Adopties hier in België daarentegen, daar moet je aan zoveel eisen voldoen dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat er ooit nog een adoptie van een belgisch kind door belgische ouders gebeurt.
Adopties door koppels van dezelfde sekse is officiëel hier mogelijk maar wordt uiterst moeilijk gemaakt. Terwijl de kinderen daar mss doodgelukkig zouden zijn.

Wat het herplaatsen van honden betreft.
Soms gaat een dier naar mensen die hem nooit hadden mogen adopteren, soms mag hij niet gaan naar mensen waar het dier een heerlijk tehuis zou gevonden hebben.

Neem nu maar een dom voorbeeld.

Het verschil tussen nederlanders en belgen.
Praat met de meeste nederlandse sheltiefokkers over het aanschaffen van een pup. Alles in orde, tot je zegt dat je hond wel in de dag regelmatig alleen zal zijn.
Volgens hen, kan en mag dat niet hier is het veel gebruikelijker.
Zijn de belgische honden daarom ongelukkiger?  weetniet Ze kunnen het niet vertellen natuurlijk.

Welke maatstaven moet je aannemen  weetniet

alcoppe
pikkediefje
**

Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 28, 2009, 23:52:33 »

Uit je verhaal moet ik opmaken dat het plaatsen van kinderen voor een vakantieperiode uit de losse pols gebeurt.
Adopties hier in België daarentegen, daar moet je aan zoveel eisen voldoen dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat er ooit nog een adoptie van een belgisch kind door belgische ouders gebeurt.

Wat jou idee hier betreft, gaat het al fout.
In dit geval beschrijf ik een belgische gezinssituatie van vorig jaar.

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 28, 2009, 23:56:50 »

Ik heb niet gezegd dat die vakantieplaatsingen in Nederland zo gebeuren.
Wat me opviel in je verhaal dat er dus blijkbaar veel lichtvaardiger geoordeeld of onderzocht wordt als het een tijdelijke opvang voor een vakantie van een kind betreft. Terwijl adoptieouders van belgische kinderen meestal zo erg gescreend worden dat ze al bijna grootouders kunnen zijn vooraleer ze toestemming krijgen.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 28, 2009, 23:57:35 »

Huisdieren en kinderen 'vergelijken' - beetje delicaat...

ivm kinderen, om natuurlijke kinderen op de wereld te zetten heb je enkel een man en een vrouw nodig, 'no questions asked', om te adopteren daarentegen moet je haast heiliger zijn dan de paus - 't is niet te snappen  denk

Met dieren is dat in sommige gevallen ook zo hoor,
een puppy haal je nog steeds simpelweg in een winkel of bij een boer
terwijl je in een asiel ook een kruisverhoor krijgt : wij zijn in een asiel ooit geweigerd geweest als hondenbaasjes  schok - omdat de hond in de garage ging slapen, we allebei werkten en de tuin niet naar hun goesting was omheind...
Onze voormalige buren hadden hier een stel husky's en daar waren er 2 bij van een asiel - de toestanden echter die daar heersten zijn onbeschrijfelijk.
Er zijn 'regels' maar alweer schijnen die te vaak door de verkeerden te omzeilen te zijn.

Maar natuurlijk, zolang dieren 'koopwaar' zijn zullen die veel gemakkelijker rouleren...

Persoonlijk ben ik niet zo'n aanhanger van de stelling 'de baas maakt de hond' - de aangeboren eigenschappen lijken  mij minstens even belangrijk. Je kan m.i. een perfecte herplaatser hebben en evengoed een pup waar nooit iets van terechtkomt.

hartje
Wriemelkontje
*

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 28, 2009, 23:58:09 »

kinderen en honden mag je niet vergelijken  neen
en verder heb ik de indruk dat baasjes van een herplaatser serieuzer nadenken
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 29, 2009, 00:04:58 »

kinderen en honden mag je niet vergelijken  neen
en verder heb ik de indruk dat baasjes van een herplaatser serieuzer nadenken

Ik vergelijk regelmatig mijn kinderen met mijn honden  hihi

Jammer genoeg denk ik niet dat alle baasjes van een herplaatser serieuzer nadenken. De kans in natuurlijk groter dat het wel zo is.
Het zal er ook vanaf hangen hoe het asiel of de herplaatsingsdienst (?) werkt.

hartje
Wriemelkontje
*

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 29, 2009, 00:24:29 »

en Roeby is mijn kindje  :blij:
neen, ik bedoel: mensen kunnen anders denken dan honden en dat maakt dat kinderen die in een probleemsituatie hebben gezeten enorme problemen kunnen hebben en stellen.  Zelfs kinderen die 'nog maar 1 jaar oud zijn' kunnen al zoveel meegemaakt hebben dat ze zich niet meer kunnen of durven hechten, hoeveel er ook gedaan wordt voor hun.

Honden denken simpeler, dat maakt dat mijne Roeby een geweldige hond is (maar nu voelt hij zich verwaarloosd, ocharme)

Met 1 van de pupjes van Roeby heb ik regelmatig kontakt, mensen die al 30 jaar altijd 2 honden hebben gehad en vermits daar heel wat probleemexemplaren (ziektes e.d.) bij waren zijn er dat heel wat.  Eerst zijn die in een ander asiel gaan kijken en daar kwamen ze niet in aanmerking.  De eventuele eigenaars van de puppies van Roeby zijn eerst gescreened door het asiel en dabn mocht ik dat ook nog eens doen.  Mijne favoriet is heel goed terecht gekomen.
Sarah
Snuffeltje

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 29, 2009, 08:07:28 »

Over adoptie bij kinderen kan ik niet oordelen, is niet dat ik daar al mee bezig ben geweest.

Heb nu onlangs een hond geadopteert bij Spaanse Honden in Nood en je moet toch ook aan een paar dingen voldoen vooraleer ze de hond bij u laten komen. Ze komen op huisbezoek en overlopen dan een aantal vragen met je.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 29, 2009, 14:12:03 »

Citaat
kinderen en honden mag je niet vergelijken

dat mag je wel

je mag ze niet gelijk stellen

een héél groot verschil

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
rita
Grommertje

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 29, 2009, 14:19:36 »

Vooralleer ik Nuka kreeg hebben we ook een hele waslijst vragen gekregen .

Toen ze haar bij ons brachten vroegen ze nog allerlei dingen en wilden ze de tuin zien ook om zeker te zijn dat ze niet weg kon lopen .

Sarah
Snuffeltje

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 30, 2009, 10:05:52 »

Inderdaad hier ook, ze vroeg of onze koer volledig met muren omheind was en om toch op te letten dat ze niet via tafel ofzo zou kunnen ontsnappen, want ze hebben al eens zo'n hond gehad...

ynexes
Speelkontje
**

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 30, 2009, 17:58:13 »

Op Vitaya is er een programma, ik denk Nieuw Zeelands of Australisch, over dieren en asiels.
In dat programma is te zien hoe verlaten of gevonden honden gescreend worden, zelfs van de heupen worden er foto's genomen, indien ze iets mankeren of ziek zijn worden ze eerst geholpen, als ze gezond zijn wordt er getest op karakter. Indien de honden niet aan de eisen voldoen zoals karaktergestoord of beladen met erfelijke afwijkingen worden die ingeslapen. De nieuwe baasjes worden zorgvuldig gekozen, nadien worden de mensen en adoptanten opgevolgd.  Ik denk dat die instanties een budget krijgen van de overheid, wat ook een heel verschil maakt.
Misschien een voorbeeld voor ons beleid hier in Belgenland, zou een stuk minder ongevallen schelen.

In a perfect world, every dog would have a home and every home would have a dog.

Josette, Djessie, Emma en Hanoi
www.darksensation.be
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 31, 2009, 11:53:09 »

erfelijke afwijkingen...

maai dan maar ganse rashonden van de baan krab

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print