Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Chipnrs. overzetten Buitenland - België  (gelezen 2259 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sheltiefun
Grommertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Maart 27, 2009, 10:40:09 »

Zoals de meesten weten komen Xkippy, Whisper en Cayenne uit Duitsland.

Alle drie de sheltie's zijn gechipt in Duitsland voor ze naar België mochten.

Nu blijkt dat de Duitse chip niet kan ingelezen worden in België, dus onze sheltie's lopen nu ongeregistreerd rond ...

Ik heb Europese boekjes en de chipnummers aan de hand van een zelfklevende barcode.

Het enige wat ik nodig heb is een wit papier van de BVIRH, de Belgische registratiedienst.

Ik kan dat door mijn da laten registreren maar dat zou mij € 30,00 per hond kosten want ik moet betalen blijkbaar voor een boekje, de chip en de witte kaart. Alles samen is € 90,00 terwil ik in principe alles al heb behalve die ene stomme witte kaart.

Op de website van de BVIRH staat dat het maar € 12,50 per pakketjes is, dus ik snap niet waarom ik dan € 90,00 moet betalen en na twee keer telefonisch contact met de BVIRH blijkt dat enkel een da de chips kan registreren ...

http://www.abiec-bvirh.be/Home.asp?lg=_nl

Weten jullie waarom ik dan € 90,00 moet betalen voor enkel drie witte papiertjes met ons adres er op ? Terwijl ik de chip, het boekje en het nummer heb ?

Hoe deden andere buitenlandse honden het?
Is er een da die het voor minder kan doen ?

Groetjes
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 27, 2009, 11:06:48 »

Is bij ons via de DA gegaan bij eerste check-up, ik zal dat waarschijnlijk gewoon betaald hebben...

een keer voor Borus en een keer voor Fifi - maar daar zat wel 5 jaar tussen natuurlijk

Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 27, 2009, 11:09:36 »

Maar wat ook prob is da'k constant heen en weer geslingerd werd tss da en fokker.

Maar blijkbaar moeten fokkers die boekskes per 10 aankopen en  weetniet of ze dat bij shamrock gedaan hebben enz... die zijn wel geregistreerd maar onder tasso geloof ik en ik heb daar dus ook geen papier van, enkel een folderke  krab

Alléé 't is nie da'k da nie wil betale, ma kvind da wel schandalig veel geld cetout als ge bijna alles al hebt hé  krab
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 27, 2009, 11:16:15 »

Bij Borus was destijds een kaart bij om als nieuwe eigenaar terug te sturen aan de Raad van Beheer (nederland) maar ik heb dat dus niet gedaan omdat ik wel dacht dat dat niet klopte, gevraagd aan DA en die heeft documenten ingevuld en wat later kregen we de sticker voor in 't boekje.
Idem voor Fifi eigenlijk...
En voor Laika hebben we wegens postproblemen (Bruno opgestuurd maar nooit toegekomen) een nieuw boekje moeten laten maken en dat was ook een heel gedoe omdat de chipnr. daar aan gekoppeld moet zijn...

« Laatste verandering: Maart 27, 2009, 11:21:07 door els » Gelogd

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 27, 2009, 11:30:46 »

Het probleem bij Anneke is, dat de DA eerst niet zei dat die overzetting bij hem kon...

en meestal geloof je wel je DA, nietwaar.
Dus volgens mij rekent die gewoon ferm door, omdat die niks verdient aan chip e.a.
Mijne DA vond die 30€ ook redelijk duur, toch zeker voor een reguliere klant.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 27, 2009, 11:35:22 »

Da's wel pech hebben dan ja   denk
Andere DA contacteren ?

Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 27, 2009, 12:19:00 »

Da's wel pech hebben dan ja   denk
Andere DA contacteren ?

Mja de welke ? En ik kan ook niet overal ff binnen en buiten lopen eh  grijns
greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 27, 2009, 12:58:11 »

Wij hebben hier ook geïmporteerde honden.
Wil je deze laten registreren bij de BVIRH dan betaal je 12.50€ aan de DA die dan het nodige doet.
Bij deze die hier gekomen zijn vr de invoering van de euro was het 500 BF.
En, verder moet je je daar niks meer van aantrekken.
Toen ze allemaal hun Europees paspoort moesten hebben dan moest je de gele kaart opsturen naar de BVIRH en 5€ per hond overmaken om het Europees paspoort te ontvangen.

Dat je DA die chip niet kan lezen heeft te maken met zijn type reader.
Hoe duurder het type, hoe meer verschillende types chips ze kunnen lezen .

Een hond mag wel 1 chip en 1 tattou hebben, maar geen 2 chips of 2 tattous.
Ons Hera had bij de fokker nog een tattou gekregen.Daar wij het veiliger vonden dat ze ook gechipt werd heeft zij nu én een tattou én een chip.

Wat die 30€ per hond betreft.   krab Een 2de chip steken mag niet.

Een chip samen met de registratie kost 50€.
Registratie van een hond kost 12.50€ als hij al een chip heeft.

Persoonlijk zou ik er toch eens een andere DA voor raadplegen. Even rond bellen en je weet al meer.

Ik weet niet of je van plan bent om je hondjes te laten overschrijven in het Belgisch stamboomboek ?
Dit zal moeten als je er wedstrijden van St-Hubert mee wil doen of bvb ook voor de fok natuurlijk.

Dan komen ze van St-Hubert ook voor de chipcontrole.
Heb je je honden al geregistreerd bij de BVIRH dan moet je die 12.50€ niet meer betalen (dat stip je dan aan op het formulier).
Is dit nog niet gebeurd dan betaal je het aan hen en zij maken dan alles in orde bij de BVIRH.
Dit kost alles samen  69.03€ per hond.Wil je de DNA analyse er nog bij dan moet je er nog 40€ bijtellen.(Is als je ook wil fokken).
Wil je je hond laten Belg maken dan moet je bij de stamboom het waarmerk van het "Verband für das Deutsche Hundewesen" voegen.En het Export document “Anerkennung für das Ausland” of een “Bescheinigung“.

Dit moet je normaal samen met de stamboom van de fokker gekregen hebben.Ieder land heeft daarvoor zn specifiek formulier.
Dit wordt dan samen met de stamboom naar St-Hubert gestuurd (altijd aangetekend versturen ).
Eerst betaal je alles aan hen en dan doet St-Hubert de rest  lol

Maar, als je het bij je DA wil geregeld zien dan zou hij het vg moeten rekenen.
Prijs voor een consultatie en 3x 12.5€.

« Laatste verandering: Maart 27, 2009, 13:43:43 door greatballsoffire » Gelogd

Sarah
Snuffeltje

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 27, 2009, 14:37:58 »

Was dat bij Herbots dat je 30 euro moet betalen?

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 27, 2009, 15:15:34 »

De stamboom hebben wij later gedaan dan de chip, omdat die ook later toekomt.

Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 27, 2009, 16:12:39 »

Was dat bij Herbots dat je 30 euro moet betalen?

Ja ik vind dat dus wel véél  zot alléé nie da'k da der nie voor over heb eh, ma snap de logica niet  weetniet
Sarah
Snuffeltje

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 27, 2009, 16:36:30 »

Ben benieuwd voor mij dan dinsdag om Muna haar chip op mijn naam over te zetten ...

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 27, 2009, 17:27:36 »

De stamboom hebben wij later gedaan dan de chip, omdat die ook later toekomt.

Ja , dat is inderdaad zo, maar, ik denk dat Anneke die wel al zal hebben  weetniet.
En, met de nieuwe regeling in Nederland zal dat nu ook vlugger kunnen.  joehoe
Bij ons was het ook altijd zo dat de stamboomoverzetting later kwam, maar, als SF het wil doen dan kan ze als ze het wil direct op deze manier doen  weetniet. Als ze alle papieren heeft natuurlijk.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 27, 2009, 17:36:17 »

Klopt - denk wel dat stamboom altijd nog kan als het zou nodig zijn voor show ofzo, want 't is toch ook weer 69 euro, de chip daarentegen is wenselijk dat dat meteen in orde is hé  weetniet

Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #14 Gepost op: Maart 27, 2009, 17:40:51 »

Ik heb van de sheltie's alle stambomen. Van Xkippy nagestuurd gekregen en van Cayenne en whisper direct meegekregen. Van Flynn heb ik hem nog niet.

Enkel Xkippy heeft een groen papier voor de fok. Voor Cayenne kan ik dat eventueel aanvragen.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: