Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hondenharen voor vogelnestjes ? Niet doen !  (gelezen 1393 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Christel
Grommertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Maart 23, 2009, 08:40:00 »

Ook ik zondig hier wel eens aan :oeps: daarom dat ik het hier even wil vermelden

"Er wordt soms een tip gegeven om de vogels een handje te helpen met nestmateriaal door het losgeborstelde hondenhaar in een netje aan te bieden. Dit kan echter zeer veel vogelleed geven, omdat hondenharen gaan ronddraaien om vogelpootjes en dientengevolgde de vogelpoot of de vogelteentjes afsterven. hondenharen hebben namelijk hetzelfde effect als vissnoer, het bindt de bloedbaan en bloedtoevoer af.
De jongeboren vogeltjes blijven niet stilliggen in hun nestje en draaien hierdoor de haren om hun pootjes of vleugels. In een woonwijk in Kampen werden diverse honden buiten geborsteld en de haren bleven liggen. Zelfs volwassen eenden kwamen met afgebonden poten in ons vogelopvangcentrum terecht. Het was altijd weer een hele klus de poot te 'ontharen', in de hoop de bloedstroom weer op gang te komen. Het is iets wat niet bekend is bij de mensen, omdat het voor de meesten ook onzichtbaar blijft.
Goede bedoelingen kunnen zo een averechtse uitwerking hebben en dat zal geen enkele dierenvriend willen"

Bron : Sheltie Shelter maart 2009

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 23, 2009, 09:05:06 »

ween

christelbalou
Kwijlbakske
**

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 23, 2009, 09:09:20 »

oei wist ik niet, hier komen de vogeltjes zelfs bijna de losse plukjes uit balou haar vacht pikken

Christel
Grommertje

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 23, 2009, 09:12:37 »

oei wist ik niet, hier komen de vogeltjes zelfs bijna de losse plukjes uit balou haar vacht pikken

Ik wist het ook niet, hier komen de vogeltjes ook de haren halen die blijven liggen. Soms liet ik ze zelfs speciaal voor de vogeltjes liggen  :bloos:
Nu ga ik dat dus niet meer doen !
Ik denk dat er veel mensen zijn die dit niet weten daarom dat ik het even schreef.

Muffin en Emma
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 23, 2009, 09:43:29 »

oei ja, Muffin haar haren zijn ook erg in trek.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 23, 2009, 09:50:04 »

Oei, ik laat Barney zijn pluk ook altijd speciaal voor de vogelkes liggen  :bloos:

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
biegel
Ploeteraartje
*

www.marcbervoets.be

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 23, 2009, 10:56:07 »

je kan dat toch niet vermijden, er ligt toch altijd wel ergens haar van de ene of de andere  weetniet

Wie het onverdraagzaamst is tegenover anderen is meestal wel het verdraagzaamst jegenst zichzelf (Ivo Opstelten)
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 23, 2009, 15:09:04 »

Ja, dat is een gekend probleem ... het nestmateriaal van volièrevogels wordt daarom ook in kleine eindjes geknipt

en nee, ik ruim daarvoor niet beter op ...

ttz ik laat nooit plukken achter maar ga ook het terras niet stofzuigen na een kambeurt  hihi

de meesjes die vorig jaar bij onz een nestje hadden (met hondenhaar, ik had er ook foto's van) kon ik zelf wel wat in de gaten houden, ze hebben geen problemen gehad  weetniet

Muffin en Emma
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 23, 2009, 15:13:46 »

Er is iemand die blijkbaar steeds zijn hond komt kammen op de heide, altijd op dezelfde plek, vies gewoon en ocharme de vogeltjes dus.
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 23, 2009, 15:20:54 »

weetniet er zijn wel meer gevaren aan een vogeltjesleven ...

en soms zie je aan weidedraad toch ook plukken haar hangen

Zorrathello
dikkopske

ik hou van jou

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 23, 2009, 19:23:27 »

Wij laten hier ook pàkken paardenhaar voor de vogeltjes liggen. Nu in de ruiperiode en met vijf paarden maakt dat wel een héle hoop. Maar mssch dat paardenharen niet zo veel kwaad kunnen omdat ze niet zo lang zijn (behalve van staart en manen dan) en van de honden zijn de kortharigen zoals labradors of jackskes mssch ook niet zo gevaarlijk????

Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten
Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 24, 2009, 14:21:28 »

is dat dan lang haar dat een probleem is of ook kort haar?
robritt
Speelkontje
**

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 24, 2009, 14:38:26 »

met vader komt hier al jaren het hondenhaar halen voor zijn vogeltjes in de voliere, nog nooit geen problemen gehad,

Kathleen
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 25, 2009, 01:16:51 »

is dat dan lang haar dat een probleem is of ook kort haar?

Volgens mij toch vooral langer haar

Voor volièrenestjes verkopen ze oa sisalvezel - en mijn 'schoonvader' heeft me altijd gewaarschuwd dat die eindjes niet te lang mochten zijn omdat ze daar dan makkelijker in verstrikt geraken en afgebonden ledematen riskeren - ik knipte die vezels desnoods zelf wat korter.
Heb nooit een nestje gehad met problemen ...

Wat ik in een ver verleden wél eens aan de hand gehad heb was een nestje katten waarvan er verschillende een stuk navelstreng rond hun pootje hadden en dat werd daar ook helemaal door afgekneld (opgezwollen en blauw  eek). Ik heb daar een uur staan aan 'opereren' om dat kluwen uit elkaar te halen en dat was echt geen pretje - was enorm bang dat dat blijvende letsels ging veroorzaken maar dat is toch niet het geval geweest.
Er kan altijd vanalles misgaan...ook zonder nestmateriaal dus...

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: