Start van haar forumleven:
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/index.php?topic=10087.0Naam: Nuka (met een oe-klank uitspreken)
Ex-woonplaats: Miajadas - Spanje
Ex- bazin: Marisol, eigenares asiel Spanje
Hoe bij ons: via Rescani
Leeftijd: 1.5 jaar
Voorverhaal:
Werd op haar (ca) 6 maand over de draad van het asiel geworpen
Leefde een jaar in het asiel
Niemand wou haar, omdat ze een jachthondje is (

)
Eigenares asiel had niet verwacht dat Nuka ooit nog een liefdevolle thuis zou vinden. Jagers genoeg die haar wensten te adopteren... maar Rescani hield voor hen de boot af.
Waarom een derde hondje?
Moeder gaat zonder hondje vallen, als ik verhuis in mei 2008. Dat wou ze niet... daar ik verhuis en de hondjes meeneem, vroeg ze mij een hondje voor haar te vinden. Het liefst had ze een spaanse hond gered, want ze had een reportage gezien in Koppen verleden jaar, ...
Maar uiteindelijk werd het niet via die vereniging in orde gebracht, maar wel via een ander.
Ik keek op de site van Rescani, nadat forumlid Nancyke de link had geplaatst... en zag een snoezig, lief snoetje naar me toekijken... Ik was op slag verliefd op dat snoetje... en besloot Rescani te contacteren. Na enige tijd werd er op gereageerd... het verloop vind u terug in de bovenstaande link, dus daar gaan we niet over verder praten

Toen de Rescani-delegatie hier was met Nuka, lieten ze zich ontvallen dat niemand Nuka wou omdat ze een jachthondje is... waarop ik dacht... daar heb ik nu eens nooit bij stilgestaan. Nuka had een leuk kopke... en toen ook haar gegevens leken overeen te komen met wat moeder van hondje voor ogen had... was het al beklonken. Het laatste waar wij naar kijken is welk ras het is of wat dan ook. Als je een hondje in huis haalt, telt het hondje op zich, niet de afkomst of het ras. Als echte hondenvrienden gaan wij en vooral m'n moeder ons best doen om Nuka nu de rest van haar leven een volwaardig honds leven te geven hier in België.
Dit is ons relaas ivm Nuka... Hoe Nuka denkt, kunnen wij jullie helaas niet meegeven... Af en toe gaan wij een foto'ke plaatsen van ons lieverdje uit Spanje en eens wat belevenissen over het wel en wee van dit schatje.
----
Nuka komt aan in Zaventem op 19 januari 2008, samen met haar asielbaasje Marisol en mede-asielgenoot Mami.
Mami vind een thuis aan de kanten van Brussel en Nuka reist verder mee naar de kuststreek van België. Daar vind zij haar gouden mandje in Zedelgem.
De mensen van Rescani gingen normaal rond 19u in Zedelgem zijn, maar een mini-haartje in de boter verhinderde hen dat. Uiteindelijk kwamen ze aan omstreeks 21u, waarna wij met onze honden meteen naar buiten zijn getreden en even een tiental minuutjes op straat hebben rondgehangen met de twee deugnieten die we al hadden en Nuka, die aan de leiband meewandeld met Marisol.
Dixie trok zich er meteen niets van aan. Chucky - teefjeszot eerste klas - wou haar imponeren. Niet dat dat echt lukte... Ze liet hem maar wat aanmodderen.
Toen we terug thuis kwamen, lieten we iedereen binnen via de garage. Nuka wou niet mee, ze had wat schrik... Ze nam wel mijn snoepjes aan toen ik haar wou lokken, maar keerde meteen terug naar de kant van de garagepoort. Sluwe hond

maar het was eerder van angst... zelfs naar Marisol wou ze niet komen. Uiteindelijk heeft Marisol Nuka opgenomen en naar binnen gedragen, waar Chucky terug zijn kunsten wou testen bij haar.
De mensen van Rescani zijn na enige tijd - en na het vervullen van de nodige documenten - terug naar huis vertrokken en daar lag ze dan ... zielig te wezen in de grote groene mand van Dixie. Niet wetend waar ze was aanbeland en helemaal alleen... geen bekende gezichten meer rond haar.
Wel nog even vermelden dat Marisol het zichtbaar moeilijk had om haar lievelingshondje achter te moeten laten... maar ze weet dat ze goed zit en wij zijn altijd welkom met Nuka in Spanje - mochten we ooit eens een uitstapje naar daar wagen...
Nuka bleef aanvankelijk in haar mand liggen, terwijl Chucky haar oren en lippen begon te likken, maar liet al even snel weten dat ze niet gediend was met zijn 'wip-oefeningen' . Goed van haar :thumb: dat hij maar leert dat hij haar niet zomaar moet gaan lastigvallen ... wij gaan er ons ook niet in moeien, ze moet leren van haar afbijten... al moet ze dat niet leren

want ze doet het al.
Nachtje was ok -> staat ook in de bovenstaande link te lezen
vandaag 20 januari 2008.
Mama heeft de hondjes Chucky en Dixie naar beneden gelaten om hen te laten eten en daarna ging ze terug naar boven om Nuka naar beneden te halen. Ze is nog enorm bedeesd en zakt door haar pootjes als je haar wil oppakken. Mams haar rug protesteert was, maar Nuka geraakt veilig beneden, waarna haar mand ook volgt...
Toen ik opstond lag ze nog in haar mand en begon mama al te vrezen dat Nuka niet naar haar wou luisteren. 'ze lijkt wel bang van me' zei mams me toen ik binnenkwam.
Toen mama zich ging wassen, kon ik Nuka tot buiten krijgen, waar ze dag zei tegen Buddy ons konijn en héél voorzichtig besloot ze de rest van de tuin te verkennen. Buiten wat snuffelen deed ze niets. Daarna liet ik haar terug binnen. Chucky is een lichte hindernis om haar ervan te overtuigen dat er hier meer is dan een mand alleen... Doordat hij wat opdringerig is, verkiest ze haar veilige haven terug op te zoeken.
Rond 10u is mama gaan wandelen met Nuka, langsheen de huizen in de wijk en langs de nog onbebouwde percelen. Om 10u30 pikte ik hen op om door te rijden naar de Brasserie. Ze werd in de wagen getild, waar ze geen problemen mee heeft. Ze legde zich ook meteen neer, toen ik de wagen vooruitstuwde.
Uit de wagen halen is ook geen probleem en uiteindelijk lijkt die leiband toch geen zo'n groot probleem. Ze is nieuwsgierig om alles te besnuffelen, maar tegelijk houdt ze wat afstand van al dat nieuws.
In de brasserie was ze stil en keek ze naar alles om zich heen, vanonder de tafel. Ze kreeg een potje water waar ze na enige tijd wat van gedronken heeft. De weg naar huis was al liggend en de weg naar binnen voorzichtig.
Nu ligt ze terug in haar mand... rondkijkend als ze wat hoort en slapend als het stil is.
Rita schreef:
Voor het eerst is Nuka alleen buiten gegaan :handjes: de deur staat open en de 2 andere zijn weg
Dan durft ze al wat meer hier in huis .
Dogsfriendly schreef op 20/01/08
ze begint zich wel wat goed thuis te voelen, me dunkt... Terwijl we een tweetal uur niet thuis waren, heeft ze m'n pantoffels geattaqueerd... mama haar verjaardagskaart (die ze had gekregen van mij in A5 formaat) is naar de vaantjes en een stylo (één van de betere ) is ook naar de hemel...
als het dat maar is... zolang ze de draad van m'n internet niet doorbijt

ben ik content

maandag 21 januari 2008
Nuka heeft binnen geplast. Toen ik haar naar beneden liet gaan, jawel ge leest goe... de trap naar beneden is dus geen probleem... werd het haar teveel... Gisterenavond niets willen doen, deze morgen duurde het te lang... Ze plaste in de hall ... niets gezegd, haar naar de woonkamer laten gaan, haar laten eten. Alles opgekuist zonder dat ze er bij was. Daarna terug naar de woonkamer waar de aasgieren Dixie en Chucky net niet haar eten stalen... Wel heb je ooit. Daarna haar naar buiten laten gaan en dan de rest van haar eten kunnen geven. Nu ligt ze terug in haar mand.
21/01/08 Rita schreef:
Dees morgen heeft ze dus 4 uur alleen moeten zitten met ons 2 kastaars .
Bij mijn thuis komst had ze de slaapzak geplunderd ( die ligt op een van de zetels )
Ze was even enthousiast als dixie en chucky toen ik binnen kwam

Ze heeft ook al de weg gevonden naar de zetel

In de tuin gaat ze het liefst mee met dixie , chucky is wat te wild voor haar , dat zal wel beteren eens ze zich goed gaat thuis voelen .
DF schreef op 21/01/08
Chucky wordt wel ietwat bezitterig... net zoals hij naar Dixie doet, als die te dicht bij mij komt, gromt ie naar Nuka ...
DF schreef:
Dinsdag 22 januari
Ik laat m'n hondjes naar beneden en haal ondertussen ook Nuka uit de slaapkamer van m'n ma. Alé 'halen'. Ik doe de deur open en ik hoor iets trippelen vanaf de mand over de quickstep naar de deur, door de deuropening tot aan het begin vd trap. Ondertussen sluit ik mama's deur terug en zie dat ze ondertussen al naar beneden is gegaan, samen met de twee anderen wachtend aan de woonkamerdeur. Daar staat Dixie - zoals gewoonlijk - vol ongeduld te trappelen.
Binnen in de woonkamer naar de keuken, waar ik meteen de deur van de tuin opentrek. Ze gaat naar buiten, terug naar binnen. De andere twee blijven binnen, want die eten eerst en gaan dan pas naar buiten. Ondertussen is ze terug naar buiten gegaan en terug naar buiten en terug naar binnen en dan zeg ik haar dat ze een plasje moet doen en schenk ik haar wat meer aandacht. Ze loopt naar buiten, snuffelt wat rond en doet een plasje. Ondertussen gaf ik de mijne hun eten en ga weer naar de tuindeur. Ze zet zich neer om een kakje te doen en dan komt ze naar binnen, waar zij haar eten krijgt... nadat ik haar moest weghouden van de overige etende honden.
Daarna eet zij haar potje leeg en loopt ze daarna nog eens naar buiten.
En daarna kan ik mij gaan wassen

Rita 22/01/08
Tijdens m'n afwezigheid van 4 uur heeft ze verder gesloopt aan de slaapzak , m'n keukenhanddoek en een sponsenhanddoek , onderleggertjes .
Vooralleer ze mijn meubels sloopt ga ik een bench kopen hoor , dit kan zo niet verder.
Verder evalueert ze heel snel tot een grappig en lief hondje .
Dees morgen heeft ze voor de 1ste keer geblaft , omdat ze de buurhondjes hoorde ruzie maken .
DF 23/01/08
Deze middag Nuka uit de keuken gelaten: STAPELZOT was ze, meteen buitengelaten. Sprong ze constant tegen me op... Chucky blaffen... Amai mijn oren

toen ik de leiband bovenhaalde, plaste ze van angst en kroop ze weg... Er moet toch iets zijn gebeurt met die leiband...

Nu, ik kreeg haar mee naar m'n wagen en liet haar vanvoor aan de passagierszijde zitten... Ze bleef daar ook. Ik had dat niet verwacht...
Mama heeft naast een bench ook een flexi gekocht... Veel handiger voor Nuka en ze is mee geweest met de wandeling die ik altijd doe. Mama moet wel nog wat trainen in het gebruik van die flexi, maar dat ging toch al tamelijk goed vond ik.
Enne... Toen ik deze middag naar boven ging, kwamen mijn honden mee. Nuka bleef onderaan de trap staan, haar voorpoten op de eerste trede. Ze keek zo van: 'en ik' (zielige blik) maar ik liet me niet doen zenne... Gewoon m'n kamer in... En wie stond daar ineens denk je?

ja ze, ons Nuka... Snoepje gegeven...
Beetje later, toen ik wou vertrekken, moest ik Nuka ff in de hall laten - alleen - zodat ik mijn hondjes in de woonkamer kon laten. Ik ga de hall in, waar zat Nuka denk je?

DF 24/01/08
daarnet begon ze te likken aan een dagblad... terwijl ik erbij zat en dan voorzichtig bijten
Stoute meid eh zeg, ze zou het doen waar we bij zijn. En ze kijkt dan zo van: 'ik heb niets gedaan hoor, dat droom je allemaal maar'

25/01/08 DF schreef:
Dixie valt wel mee, maar Chucky blijft zijn hogere plaats opeisen
'IK zit bij het baasje, niet jij'
zoals daarnet. Zet me hier aan de bureau... Chucky zit links van me, Nuka loopt rond, komt rechts van me, gaat achter mijn stoel om naar links. Chucky gromt... en wringt zich langs m'n benen om zo rechts van me uit te komen. Daarna net hetzelfde maar dan in de andere richting... hij valt dus niet aan ofzo... maar kruipt dan wel zo weg

voorbeeldje dat Dixie en Nuka best samengaan

)

)
27/01/08 DF
volgens mij heeft zij een overbeet (of hoe heet dat?) ... haar boventanden zitten verder dan haar ondertanden. Daardoor kan ze geen snoepjes aannemen, als je die tussen je vingers wil geven... Je moet ze plat in je hand leggen en dan neemt ze ze.
Vandaag mocht ze mee naar de hondenschool, eerder om eens 'op verkenning' te gaan dan om daadwerkelijk mee op het terrein te gaan. Ze bleef in de kantine bij m'n moeder, terwijl ik ging trainen met de mijne.
Ze heeft dat heel goed gedaan ... wat verwacht je ook anders van zo'n lieverd. En alle hondjes waren ook lief naar haar toe, op die manier heeft ze in ieder geval al geen verkeerde indrukken opgedaan.
En bij deze ontmoette Muck en Sabine haar het eerst van het forum

Sabine schreef:
Ah ja ik heb haar al mogen ontmoeten.

Het is een schat van een hondje , lief en rustig. Wel nog een beetje afwachten maar is ook normaal denk ik.
En ze deed dat prima met Muck (hoe kan het ook anders

)
08/02/08
afgelopen weekend mocht ze mee naar DDC in Devantave.
Daar kon en is ze nog verder ontplooid en iedereen is het er roerend over eens dat dit een prachthondje betreft.
Ze liep los rond in de tuin van het hondendomein en ze kwam ook terug als ze geroepen werd.
Haar neusje speurt echter véél te veel over de grond en door de lucht om haar de kans te geven aan een langere vrijheid dan 8m ... ook later zal dat nog voor moeilijkheden geven, mocht m'n moeder het al aandurven haar de vrijheid te geven tijdens een wandeling
---
Vandaag besloot Nuka zich een vrijheid te banen op eigen houtje, door tijdens een koffiemoment van haar baasje, haar flexi door te bijten.
Even voordien had ze een stukje brood gekregen van lieve mensen die wat verderop zaten. Wij dachten eerst dat het nog dat was, vanwege haar overbeet... maar dat was het dus niet

moeder heeft een nieuwe flexi gekocht, maar omdat de 8m uitgeput was, werd het ene van 5m.
Vlak voordat ik begon te poetsen, besloot Nuka zich bij Dixie in de zetel te voegen.
Terwijl mijn honden langs de correcte kant op de zetel springen - gaat Nuka over de armleuning heen... en dan heb je dit resultaat:

)
Rita 07/03
Vandaag tijdens de dagelijkse wandeling had ik toch wel de flexie vergeten zeker , en in de wagen liggen maar 2 leibanden .
Dus ik vroeg aan Tim zouden we haar durven los laten lopen , we kunnen proberen zei hij .
Zo gezegt zo gedaan , de ganse wandeling heeft ze vrij mee gelopen met de 2 andere .
Haar veel terug geroepen en veel beloont .
Ze kan dus los wandelen

voorlopig zonder weg lopen .
Rita 11/03
Vandaag voor de 1ste maal geprobeert om Nuka niet in de bench te laten tijdens ons werkuren .
En ze is met glans geslaagt

alles was nog intact .
Nu maar hopen dat ze zo verder doet

09/04/08
Nuka naar de trimster vandaag...
Van elke opmerkelijke gebeurtenis vertrekt er van mij uit iets naar Marisol.
er zijn er die zeggen dat zoiets zal 'verwateren' maar ik heb daar geen zin in. Ze vroeg om ons af en toe te laten weten hoe het ging met haar lieveling en dan denk ik dat als dat met mij zou gebeuren ... Ik het moeilijk zou hebben als ik niet meer geïnformeerd wordt over mijn lieveling...
27/05/08
Vandaag geprobeerd of Nuka alleen in de wagen kan blijven terwijl ik in de winkel ben en ze is met glans geslaagd

Rita 13/06
Nuka heeft eindelijk de tuin ontdekt

Voordien wou ze er niet in zonder haar 2 vriendjes .
29/11
Het komt nog goed met Nuka en haar wandelen .
Donderdag tot bij Sale Mome geweest om haar wat beter te leren luisteren tijdens de wandelingen .
Normaal gezien loopt Nuka alle kanten uit als ik wandel met haar aan de leiband , nu hebben we daar op geoefend en dat ging al een heel klein beetje beter.
Daarna hebben we de lig geprobeerd en dat ging ook heel goed

Na zo'n driekartier was ze het toch beu hoor en toen zijn we maar gestopt .