Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hoe onderbreking aanleren  (gelezen 758 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
hondenfreak
Puppedup
*

« Gepost op: Februari 26, 2009, 23:49:58 »

en hoe leerde jullie bij jullie honden de onderbreking aan
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Februari 27, 2009, 00:45:28 »

eerst averechtsom - 'liggen' van op afstand en belonen met balletje te gooien

Elbee is ook zot genoeg om vooruit te lopen als je een gooibeweging maakt dus zo kon ik hem al leren om vanuit beweging te gaan liggen

later (veel later) met het oproepen en duidelijk de bal klaar om te gooien - ik gebruikte ook dat werpgebaar als bijbevel - en het lastigste was eigenlijk om dat er weer uit te krijgen zodat hij enkel op de stem ging liggen  lol

op training heb ik altijd zijn bal gegooid als hij lag - ik hem dus nooit de volledige oefening laten doen (ook weer iets waar de instructeurs moeten tegen kunnen  aw)

ik heb ook zo weinig mogelijk tussen kegels ofzo geoefend en ook zo gevarieerd mogelijk de plaats waar ik hem deed liggen gekozen (niet altijd pal in 't midden bedoel ik)
als er kegels stonden op training riep ik dus dikwijls gewoon door (deed dan na de les wel zelf een onderbreking)

Barosho
Jankertje

« Antwoord #2 Gepost op: Februari 27, 2009, 07:46:44 »

Hier ook eerst liggen op afstand en dan steeds de afstand groter maken.
Dan de hond oproepen maar meteen weer laten gaan liggen (dus van het moment dat hij opstaat).
Daarna hem enkele passen laten zetten voor je hem af legt.
Zeker in het begin ook met het handgebaar (wijzen) en ernaartoe gaan om te belonen (laag tussen de poten op de grond zodat hij blijft liggen). Een stukje terug weg gaan van de hond en hem dan oproepen in voor.
En natuurlijk uitgebreid belonen als hij het goedgedaan heeft!!! joepie

Oh ja, ik gebruik ook 2 verschillende bevelen: oproepen is hier en de onderbroken is kom (en dan af) vooral omdat Rover anders niet meer te stoppen is hihi

hondenfreak
Puppedup
*

« Antwoord #3 Gepost op: Februari 27, 2009, 11:50:18 »

dus eigenlijk els als jij hem oproepte dan deed jij alsof je met de bal ging gooien en dan zegde jij tegelijkertijd af
en als hij ging liggen gooide je er een bal over zijn hoofd ma had jij altijd een balletje in uw hand als je naar de plaats ging om hem op te roepen voor te belonen als hij gaat liggen
grt jasper
Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #4 Gepost op: Februari 27, 2009, 15:02:00 »

eender waar en wanneer het commando liggen of zit geven. bv tijdens wandeling, als de hond hindernissen neemt, in het bos, als er een fietser aankomt,... staan vind ik maar een stom commando dus dat gebruik ik normaal niet.
kortom, hondje leren altijd en onmiddellijk een bevel opvolgen in de meest uiteenlopende situaties.

moet geen hond die vanzelf tussen kegels gaat liggen of die de oefening niet kan als er iets anders dan een kegel staat.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: