hondenfreak
Puppedup
|
 |
« Gepost op: Februari 26, 2009, 13:20:50 » |
|
hey het was om te vragen op welke leeftijd jullie het volgen hebben aangeleerd en hoe en met welke hulpmiddelen en hoe heb je het dan afgebouwd grt jasper
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Riet
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 26, 2009, 13:54:37 » |
|
Volgen wordt aangeleerd vanaf het ogenblik dat je je pup hebt. Hulpmiddellen?  Snoepjes, aaitjes, knufels, speelgoedjes... En dat wordt verminderd qua gebruik maar nooit volledig afgebouwd. Jij hebt toch ook eens graag een beloning als je iets goed doet  Hoe? Normaal gaat een pup bij het wandelen dicht in je buurt blijven omdat je het enige voor hem bekende bent. De bron van eten, gezelschap... Dus, als je wandelt en je pupje volgt mooi, ook al is het maar twee of drie stappen, dan beloon je overvloedig en je plakt er dadelijk een naam op (dit is dicht, of volg of weet ik veel wat je wilt gebruiken). Als je een onafhankelijk exemplaar hebt, verander je onverwachts van richting zo dat ze zich meer op jou moeten richten, sommige wandelingen zijn dan bijna ter plaatse wandelingen.  En als je een heel onafhankelijk exemplaar hebt? Och, op de duur wen je daaraan en leer je daarmee te leven 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muffin en Emma
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 26, 2009, 13:55:21 » |
|
Ik heb dat PROBEREN aanleren van het begin, met een korte lijn en koekje in de hand. Veel geduld en steeds maar herhalen, volg, volg, mooi volg en belonen. Maar ik zeg Proberen, want Muffin deed het matig, Emma totaal niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linsey
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 26, 2009, 16:05:45 » |
|
Ik heb Kai het aan de lijn wandelen op straat direct aangeleerd vanaf hij hier was door telkens als hij trok de andere kant op te gaan, zolang hij niet trok belonen. Bevel om bij mij te krijgen als hij toch nog eens trekt nu als volwassen hond is 'hier'. Op straat maakt het niet uit hoe hij volgt, zolang hij niet trekt is het ok. Dan het volgen voor de gehoorzaamheid heb ik anders aan geleerd, pas op 12 weken en is ook een ander bevel (dicht en volg). Dit volgen heb ik aangeleerd met een snoepje. Snoepje voor de neus (open handpalm naar de neus toe, snoepje tussen 2 vingers, hond leren van hand aan te raken) en 1 stapje doen, lukt dat goed belonen. Afbouwen ging ook per stapje, als 2 stapjes goed gingen nog maar belonen na 2 stapjes, beloning steeds langer uitstellen. Doe je een paar stappen en volgt hij niet mooi dan ben je te snel gegaan en dus weer sneller belonen. En dan zo opbouwen totdat je heel lang kan stappen met een mooie volg en ook rechtop kan lopen al is dat laatste bij een grotere hond niet van toepassing, maar nog steeds onderweg als verassing een snoepje geven. Ik heb ook heel veel los geoefend, uiteindelijk als de hond los kan volgen kan hij vast ook volgen, normaal dan toch.  Maar omgekeerd is het dikwijls niet zo. Maar mijn raad is hier misschien niet zo goed, want door dat snoepje was Kai te perfect gaan volgen. Hoofd omhoog, vlak tegen mijn been, gevolg Kai valt over een cavaletti omdat hij die niet zag en een half jaar werk gehad om hem terug vertrouwd te krijgen met toestellen. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: Februari 26, 2009, 16:09:53 door Linsey »
|
|
|
|
|
Copin
Ploeteraartje
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 26, 2009, 17:03:44 » |
|
Direct los meegenomen op wandeling, samen met Copin... Garbhan plakte aan mijn been, en heeft zijn ganse maaltje verdiend dan :lachje: hij plakt nog altijd aan mijn been tijdens wandelingen en krijgt nog altijd vele beloningskes daarvoor 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziggy
Ploeteraartje
Geslacht: 
www.dogvision.be
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 26, 2009, 17:30:14 » |
|
meestal lange lijn of los, met snoep en bijna altijd de clicker mee. als pup komt zien krijgt hij beloning.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alcoppe
pikkediefje

Geslacht: 
Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 26, 2009, 18:15:37 » |
|
Bij de obedience, doen we als volgt. Hond naast je laten zitten. De hond zit links naast je. Zelf houdt je een snoepje in je linkerhand en je steekt je duim in je jas- of broekzak en met je rechterhand houdt je de riem (losjes) vast. Attentie vragen van de hond, als hij/zij een aantal passen naast je loopt, opkijkend naar jou belonen. Als je het vaak doet, dan los volgen aanleren, liefst met een speeltje. Je loopt een eindje, doet hij/zij het goed, dan belonen met een speeltje vooruit te gooien en mondeling belonen.
Leeftijd: vanaf dat je een puppytraining begint.
[verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
« Laatste verandering: Februari 26, 2009, 18:20:41 door alcoppe »
|
|
|
|
|
|
els
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Februari 26, 2009, 23:16:32 » |
|
het volgen als oefening bedoel je waarschijnlijk  van in het begin, maar wél maar heel erg korte stukjes - aandacht vragen, paar meterkes stappen, belonen ... daarna heel geleidelijk opbouwen ik gebruikte (en gebruik nog  ) enkel snoepjes, van een bal ging hij schuin voor lopen wat ze op klassieke hondenscholen nogal eens aanraden, corrigeren (lees aan de leiband een rukje geven), werkte bij Elbee geen sikkepit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hondenfreak
Puppedup
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 26, 2009, 23:49:16 » |
|
hey els en ging jij als elbee pup was naar de club trainen of deed je alles thuis maar hoe bouw je dan die snoepjes af want je kunt toch niet eeuwig met snoepjes naast uw been zitten te lopen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
els
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Februari 27, 2009, 00:26:52 » |
|
ik ben niet zo'n voorstander van afbouwen  uiteraard worden wel de stukjes zonder beloning wat langer  ik ging naar de club en heb zelfs puppyklas meegevolgd - veel wedstrijdspelers raden dat nochtans af  ik vond het belangrijk dat hij het gewoon was om met andere honden in de buurt te werken - nu hadden we wel genoeg vrijheid op de HS om op onze eigen manier te werken  , anders zou ik dat niet gedaan hebben
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hondenfreak
Puppedup
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: Februari 27, 2009, 11:52:05 » |
|
maar ik begrijp niet de stukjes zonder snoep worden wat langer hoe bedoel je want je zet toch altijd een paar stappen en geeft hem een snoepje dus hoe bedoel je dan de stukjes zonder snoep worden wat langer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Riet
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Februari 27, 2009, 13:43:20 » |
|
Je verhoogt het aantal stappen mooi lopen. Geef het zeker niet op regelmatige tijdstippen (dus niet elke 10 stappen bvb ), onverwacht is beter als ze al mooi beginnen te volgen. Na verloop van tijd beloon je op het einde van de oefening 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziggy
Ploeteraartje
Geslacht: 
www.dogvision.be
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Februari 27, 2009, 14:58:00 » |
|
tijd voor beloning langer laten duren.
afbouwen bwa, een hond mag gerust een beloning krijgen voor gewenst gedrag. ben zelf geen voorstander van aandacht vragen, noch de beloning als lokmiddel gebruiken.
een hond moet naar mijn gevoel uit vrije wil naast mij komen wandelen en die actie wordt gesteund door een regelmatige beloning. bij een pup ga ik de stress niet beginnen met gelijk een dichte volg of correcties als die dat niet goed doen.
ik gebruik ook redelijk lang geen commando's. en leer ook het liefst handgebaren ipv gesproken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alcoppe
pikkediefje

Geslacht: 
Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 28, 2009, 23:02:01 » |
|
tijd voor beloning langer laten duren. afbouwen bwa, een hond mag gerust een beloning krijgen voor gewenst gedrag. ben zelf geen voorstander van aandacht vragen, noch de beloning als lokmiddel gebruiken. een hond moet naar mijn gevoel uit vrije wil naast mij komen wandelen en die actie wordt gesteund door een regelmatige beloning. bij een pup ga ik de stress niet beginnen met gelijk een dichte volg of correcties als die dat niet goed doen.  te lang laten volgen, ia nadelig, de verveling slaat toe 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hondenfreak
Puppedup
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 17, 2009, 19:21:58 » |
|
ma ze zeggen ook altijd als je je pup leert volgen en dat heb ik al veel gezegd dat iedereen een snoepje in zijn duim wijsvinger houdt en hem daar mee lokt en dat zo een 5 maand maar hoe bouw je dat dan af
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|