Ik ben tegen het vermoorden van pups omdat ze iets wel of niet hebben dat niet aan de rasstandaard voldoet. Ik heb bewondering voor de fokkers die 'mislukte' pups laten overleven en met liefde groot brengen, zo ken ik er eentje geen shelties, maar een ander ras dat ik niet ga vermelden, ze heeft al opmerkingen genoeg op dat punt gekregen.
Maar ik ben nog meer tegen het fokken van zo'n pups.
Sommige fokkers moeten eerlijker worden, gebreken aan hun hond niet verdoezelen. Om een voorbeeld te nemen; tandcorrecties laten uitvoeren om te verbergen dat hun hond op dat gebied een erfelijke fout heeft. Een ander voorbeeld is het laten plaatsen van een extra teelbal om te verbergen dat er eentje ontbreekt...
Zo zijn er volop voorbeelden.
En ja, de goede fokkers komen soms daardoor in de moeilijkheden.
Ik ben voorstander van een goede rasstandaard, die op schoonheid maar vooral op
gezondheid gericht is.
Kan je alles wat er gebeurd is op de schouders van FCI en St-Hubertus schuiven? Volgens mij niet, het zijn sommige fokkers die aan de basis liggen voor de fouten.
Wat betreft de Belgische Sheltievereniging. Ik weet niet of die het weekend van de eerste maart gaat overleven.
En van hen verwacht ik inderdaad niet veel van op dit gebied, enkel hopen dat ze het voorbeeld van hun nederlandse collega's volgen.
Ik vind het jammer dat iemand geen afwijkende mening mag hebben zonder dat er dadelijk gegooid wordt met termen zoals
bovendien vinden jullie het correct dat gezonde pups vermoord worden omdat ze het één of ander niet hebben...
of
Er was ooit een bevelhebber die iets met een rasstandaard had....
En met een afwijkende mening bedoel ik dat voor mij niet alles aan het FCI en/of St-Hubertus verkeerd is.