Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: apport aanleren  (gelezen 1276 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Barosho
Jankertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Februari 14, 2009, 15:11:19 »

Binnen een paar maanden zou ik graag het brevet spelen met onze Rover. Alle oefeningen hebben we zo goed als onder de knie, hier en daar werken we nog aan de afwerking winkt .
Er is maar één probleem ' de apport'. Ik kan doen wat ik wil, hij laat hem steevast vallen. Iemand die een idee heeft om dit op een positieve manier verder te brengen dan dit?

Op dit moment train ik de vast omdat hij dat eigenlijk nooit echt gedaan heeft en het ook helemaal geen leuke oefening vindt. Momenteel gaat het redelijk en houdt hij de bal enkele seconden vast.

Maar dan ... als hij hem dan langer vasthoudt, hoe ga ik dan verder? En hoe breng ik hem zover dat hij zijn apport in zitvoor komt afgeven? Iemand met wonderbaarlijke inzichten? grijns

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #1 Gepost op: Februari 14, 2009, 15:41:26 »

Wonderbaarlijke inzichten?  grijns Jammer genoeg niet. Ervaring jammer genoeg wel  wink
Als pup apporteerde Kobbe heel graag. Maar na een paar bestraffingen door Charlie die veel liever zelf met de aport ging lopen wilde hij totaal niet meer aporteren, en zelfs niet meer spelen.
Wij hebben er zo ongeveer een jaar over gedaan om hem opnieuw te leren aporteren.
De zitvoor vragen we niet omdat we toch geen gehoorzaamheid meer doen met hem.
We hebben het probleem in heel kleine stapjes verdeeld en die één voor één genomen en desnoods een stap terug gezet als het nodig was.
Dus, voor ons was de allereerste stap dat hij het aport wilde aanraken met zijn neus als we het in de hand hadden.
Dan aanraken met neus als het op grond lag. Dan in zijn bekje vastnemen van uit de hand, vanop de grond.
Dan aport weggooien en hij moest het gaan aanraken met zijn neus, dan in zijn bekje nemen, dan vasthouden...
En dit alles met heel veel beloningen, zowel snoepjes als knuffeltjes.
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Gewoon uitdenken hoe je het wilt aanpakken, onderverdelen in kleine stapjes en eraan beginnen.
Het resultaat voor ons
De eerste keer dat hij opnieuw in een vreemde omgeving wilde aporteren;
http://www.youtube.com/watch?v=0b95mzvJXA0
En we zijn er nog altijd even gelukkig mee
http://www.youtube.com/watch?v=VxELjxynAPc
http://www.youtube.com/watch?v=Fw5nO05BJ_U
Veel succes en vooral veel plezier  thumbsup

Barosho
Jankertje

« Antwoord #2 Gepost op: Februari 14, 2009, 19:44:42 »

Bedankt, ik snap wat je bedoelt thumbsup en Kobbe vindt het zeker (terug) leuk gek .

Rover vind apporteren eigenlijk best leuk (eerder de los-vast die hij niet zo fijn vindt). Hij is super enthousiast en gaat als een speer achter zijn balletje aan, neemt hem vast, keert om en een paar meter voor mij laat hij hem weer vallen ojee .

Ik probeer nu de vast er in te krijgen zodat ik hem dat bevel kan geven als hij hem laat vallen. Ik ga het inderdaad eens bekijken en dan kleinere stapjes uitdokteren om op te trainen, merci!

Oh ja nog een vraagje, trainde je met de clicker?

marijke
Snoepertje

« Antwoord #3 Gepost op: Februari 14, 2009, 20:20:11 »

heb het (op aanraden van riet en minoes) omgekeerd aangeleerd ; eerst leren "zit -voor " zitten dan apport vasthouden in bek in "zit-voor " dan weg gooien en laten in "zitvoor" brengen ,zelf wat naar achter lopen , helpt soms ,heeft wel even geduurd 

hij wordt beloond met een trekspelletje met diezelfde apport nadat hij die een paar seconden heeft losgelaten op mijn commando .

melle was al gek op apporteren en kwam die ook in mij hand brengen maar het probleem lag hem in het feit dat als ik hem zit vroeg hij zijn apport steevast liet vallen ,elke keer weer hij kon de twee orders niet samenvoegen ,...
alcoppe
pikkediefje
**

Geslacht: Man

Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold

« Antwoord #4 Gepost op: Februari 14, 2009, 20:28:54 »

Wij trainen met 2 borders obedience.
Het vasthouden in het apporteren trainen we zo.

We zetten de hond voor ons met de kop omhoogkijkend tegen je kruis.
Zo kan hij niet weg.
Je legt het apporteerblok in de bek met het commando "VAST" en houdt het met 2 handen vast. En belonen met lieve woordjes.
Na een halve minuut pak je het apporteerblok eruit met het commando "LOS". Nu belonen met een snoepje.
Dit kun je herhalen tot hij/zij de oefening begrijpt.
Na een aantal oefeningen, aangelijnd laat je de hond zitten. Ga voor hem/haar staan met het gezicht ernaar toe en ga achteruit tot aan het eind van de lijn. Nu leer je "KOM VOOR" je haalt je hond met de lijn binnen en laat hem voor je zitten met de kop omhoog in je kruis. Belonen met de stem. Nu weer lesje met apporteerblok als boven.
Na een aantal oefeningen weer een aanpassing.
De hond in de ZIT, we gaan voor de hond staan met ons gezicht ernaar toe. We gaan 1 pas naar achter en leggen het apporteerblok neer. Houden een vlak hand omhoog met commando "WACHT", dan verder achteruitlopen tot aan het eind van de lijn. Indien nodig commando "WACHT" herhalen. Dan het commando "VAST", als je hondje apporteert het commando "KOM VOOR" en zorgen dat je hondje met het apporteerblok recht voor je zit, kop omhoog in je kruis.
Pak het apporteerblok met twee handen vast en zeg "LOS". Belonen met een speeltje of snoepje.
« Laatste verandering: Februari 15, 2009, 11:44:02 door alcoppe » Gelogd

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #5 Gepost op: Februari 14, 2009, 20:41:18 »

Oh ja nog een vraagje, trainde je met de clicker?

In het begin als pup trainden we met de clicker. Maar ik ben niet erg handig en deed dat soms te laat. Clicker vervangen door het woordje 'Yes' en dat werkt ook. (In het begin klikken, Yes zeggen en dan beloning, nadien gewoon Yes en beloning, dus min of meer hetzelfde als clickeren)

heb het (op aanraden van riet en minoes) omgekeerd aangeleerd ; eerst leren "zit -voor " zitten dan apport vasthouden in bek in "zit-voor " dan weg gooien en laten in "zitvoor" brengen ,zelf wat naar achter lopen , helpt soms ,heeft wel even geduurd 

Bij de 'touch' het aanraken met de neus van het aportje, zat Kobbe natuurlijk in zitvoor dat was ik vergeten te vertellen.

Het systeem van Alcoppe komt op hetzelfde neer. Je verdeelt je probleem in kleine stukjes, waaraan je werkt en uiteindelijk tot het gewenste resultaat komt. Met veel geduld, je zeker niet willen overhaasten en soms een stapje terug achteruit zetten als het nodig is.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #6 Gepost op: Februari 14, 2009, 22:31:05 »

Ik neem aan dat er al een hele geschiedenis zit aan die oefening ondertussen ?

2 mogelijkheden - ofwel van 0 herbeginnen zoals hierboven beschreven oa maar dan mag er eigenlijk zo weinig mogelijk overeenkomst zijn met hoe je het nu doet om de gewoonte te kunnen doorbreken (maw ander voorwerp en liefst steeds hetzelfde en misschien andere bevelen) én dan gaat het meer dan enkele maanden in beslag nemen vrees ik. Maar als het een hond is die wil werken gaat dat lukken.

Ofwel probeer je te redden wat er te redden valt en ga je niet voor perfectie en punten. Geen zit en een laat vallen en eventueel een paar meter... 't is geen drama, je kan perfect brevet spelen zo  lol Wij hebben dat met onze jongste ook moeten doen want die is gewoon niet te motiveren  grijns
Kies een voorwerp dat hij makkelijk vasthoudt, ik heb bijvoorbeeld een tijd zo'n honingraatbal gebruikt.
Wat soms ook helpt is een lijn bevestigen aan het apport zelf, ipv weg te gooien kan je het dan inhalen en zo de hond dichterbij leren komen ...
Ik zal ook nooit iets weggooien dat ik zelf moet oprapen in hun zicht - dan moeten ze het me geven : eventueel klein tikje ertegen met de voet dat het beweegt, bevel 'vast' en dan zelf gaan lopen als uitnodiging om te spelen, onderweg trekspelletje proberen te starten (meelopend), hond laten winnen en flink belonen voor de vast enz... eens dat trekspelletje zo lukt kan je ze zelfs al trekkend 'helpen' te gaan zitten - allemaal moeilijk uit te leggen in feite  hihi

Barosho
Jankertje

« Antwoord #7 Gepost op: Februari 15, 2009, 08:10:18 »

Ja, het is niet zo makkelijk om allemaal neer te schrijven hé hihi

Maar er zit inderdaad al een hele geschiedenis achter het apporteren. Hij doet het wel maar liefst met zijn bal en dat is niet zo makkelijk om een trekspelletje mee te starten. Ik denk dat ik inderdaad opzoek moet naar een andere soort van apport zodat we ook makkelijker samen kunnen spelen.
Het is niet zo dat hij niet wil werken hoor, hij is eigenlijk best gemotiveerd. Hij lijkt maar niet te snappen dat hij die apport ook kan vasthouden en afgeven ojee
De methode van alcoppe ga ik zeker ook proberen, wel met de nieuwe apport en eventueel met andere bevelen.
Heel erg bedankt, jullie horen nog wel hoe het gaat waved

Christel
Grommertje

« Antwoord #8 Gepost op: Februari 15, 2009, 11:22:00 »

Ik heb ook gevolgd. Het apporteren is hier ook een probleem. Skye apporteert alleen maar bij Thomas als we in het bos aan het wandelen zijn. ojee
Dan is het eigenlijk niet apporteren maar spelen.
Ik ga jullie advies ook proberen.

alcoppe
pikkediefje
**

Geslacht: Man

Danté en Cedric Coppejans; Hearts of Gold

« Antwoord #9 Gepost op: Februari 15, 2009, 11:56:22 »

Ik zie bij ons op de club, dat deze methode soms al na een uur goed aanslaat.
In feite moet je er rekening mee houden, dat het apporteren niet een speelspelletje is of.
Het is een kwestie van in de bek pakken en naar je toe brengen.
Ikzelf gebruik nooit een apporteerblok om zomaar weg te gooien als speeltje.
Als je hem/haar wilt leren intresse te tonen, ga je naast je hond staan, als in de gehoorzaamheid.
Houdt het apporteerblok voor de snoet en trek hem in een ruim beweging van de hond weg, hoge stem en ev. commando "VAST".
Om het nog spannender te maken maak je bewegingen tijdens het wegtrekken met zinnen als:
"OH, wat hebben we hier".
Ik zou nog meer kunnen vertellen hierover, maar dan moet ik er eerst plaatsjes bij maken.
Onze honden apporteren vrij goed.
Wat ik bijna nog zou vergeten te vertellen:
Bij het aanleren van het apport, ZORG dat hij/zij het apporteerblok GOED in de bek neemt/houd.
Anders krijg je van die methoden, dat ie ze vastpakt bij de uiteinden of overdwars. Ceddie had hier in het begin nogal eens een handje van. En dan wordt het een speeltje voor de hond.
De omschreven methode geeft je de vrijheid (binnen riemafstand werken) om het juist aan te leren.
Na deze oefeningen zijn er nog vervolgoefeningen hey

Barosho
Jankertje

« Antwoord #10 Gepost op: Februari 22, 2009, 12:32:37 »

Vandaag hebben we meegedaan met de overgang van de A naar de B klas en we kregen voor het apporteren 14/15  gek , -1: laat vallen. Als dat al geen verbetering is klap . We trainen zeker nog verder maar het gaat de goede kant op.

Ik heb me ook een nieuwe apport aangeschaft (= balletje met touw aan). En ik heb hem ondertussen zover dat hij hem brengt in de hand!!! Nu moeten we dus verder werken op de vast en het brengen in zitvoor.
We trainen lustig verder ...  joepie1

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #11 Gepost op: Februari 22, 2009, 12:45:03 »

Goed gewerkt  thumbsup
Dat komt dus dik in orde  klap

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #12 Gepost op: Februari 23, 2009, 11:39:54 »

Schitterend !!!

Nog veel oefenplezier gewenst joehoe

Barosho
Jankertje

« Antwoord #13 Gepost op: Februari 24, 2009, 08:32:37 »

Bedankt! En ook zeker voor de tips ... anders was het me op zo'n korte tijd zeker niet gelukt (allé dit stukje al hé) joehoe

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: